Un jueves más -como ya viene siendo costumbre en Wololo Sound- os ofrecemos un nuevo episodio de La otra escena, donde hablamos con esas personas que no están de cara al público en una cabina pero que hacen posible que los artistas puedan desempeñar correctamente su trabajo. En el día de hoy os presentamos una entrevista muy especial, en la que conoceremos de primera mano a Jacob Merlin y Evan Sacks, los fundadores de 1001 Tracklists, la plataforma de tracklists más importante del mundo.

Wololo Sound: Hola Jacob. En primer lugar te queremos dar las gracias por atender a Wololo Sound en esta entrevista exclusiva para España. Para empezar, queremos que nos hables un poco sobre ti. ¿Cómo surgió la idea de crear 1001 tracklist? ¿Habías trabajado antes en algo relacionado con la industria musical o esta web fue tu inicio?

Evan: 1001 Tracklists era la visión de un único desarrollador de software alemán, Jahn, quien creó la plataforma. Si no fuera por una fiesta en Ibiza en 1999, 1001 Tracklists probablemente no existiría a día de hoy. El amor de Jahn por la música electrónica empezó en una fiesta de techno en la que DJ Taucher y Talla 2XLC pinchaban. Ese show cambió su vida.

Durante muchos años, Jahn estuvo buscando una web en la que pudiera encontrar los tracklists de sus sets favoritos. Como no existía nada suficiente, él construyó y lanzó la primera versión de 1001 Tracklists en 2011.

Tanto Jacob como yo teníamos trabajos fuera de la industria de la música, pero fuimos grandes usuarios de la página durante muchos años. Escribimos a la web, nos pusimos en contacto con Jahn, creamos una relación con él, y de repente nos encontramos gestionando la parte de negocios de la compañía, permitiendo a Jahn centrarse puramente en las responsabilidades técnicas. ¡Ambos dejamos nuestros trabajos y no hemos mirado atrás ya que hacemos todo lo que podemos con 1001!

Wololo Sound: Starting with the interview, we would like you to tell us a little bit about yourself. How did you come up with the idea of creating 1001Tracklists? Had you ever worked before in something related to the music industry or was this website your start?

Evan: 1001Tracklists was the vision of a single German software developer, Jahn, who created the platform. If it wasn’t for a party in Ibiza in 1999, 1001Tracklists likely would not be around today. Jahn’s love for electronic music started at a techno party where DJ Taucher and Talla 2XLC were playing. That show changed his life.

For many years, Jahn had been searching for a website where he could find tracklists for his favorite DJ sets. Since nothing sufficient existed, he built and launched the first version of 1001Tracklists in 2011.

Jacob and I both had jobs outside of the music industry, but we were big users of the site ourselves for many years. We had reached out to the website, got into contact with Jahn, built a relationship with him, and eventually found ourselves managing the business side of the company, allowing Jahn to focus purely on technical responsibilities. We both left our jobs and haven’t looked back as we try to make as much happen as we can with 1001!


Wololo Sound: ¿En qué momento creíste que podrías vivir de 1001 Tracklists? ¿Cuáles fueron los pasos para monetizar la web, y cómo lo hacéis en la actualidad?

Evan: Depende de a quién le preguntes 🙂 Jacob fue algo más rápido que yo en involucrarse del todo. Por un par de motivos, me llevó mi tiempo, pero durante ese tiempo estuvimos centrados en optimizar los flujos de ingresos y en crear otros nuevos. Nuestra web y nuestros canales reciben una atención significativa. Principalmente monetizamos 1001 Tracklists a través de publicidad programática además de los paquetes de publicidad y promoción para artistas y sellos.

Wololo Sound: When did you think that you could live off of 1001Tracklists? Which were the steps to monetize the website, and how do you do it nowadays?

Evan: Depends who you ask 🙂 Jacob was a bit quicker than me to jump all in. For a few reasons, it took me some time, but during this time we were focused on optimizing our existing revenue streams and creating new ones. Our website and channels receive significant attention. We primarily monetize 1001Tracklists through programmatic advertising as well as advertising and promotion packages for artists and labels.


Wololo Sound: En la actualidad vuestro portal no tiene competencia real en el mercado. ¿Cómo afrontaríais el hecho de tener otra web que os hiciera frente a vuestro mismo nivel?

Evan: Hay algunas otras plataformas que tienen tracklists, sin embargo estas son esencialmente un copia/pega en su página y únicamente en texto. Tenemos un par de grandes ventajas sobre la competencia. La primera y más importante, nuestra comunidad de usuarios es increíble. Estamos orgullosos de ser la Wikipedia de la música electrónica porque tenemos una inmensa red de superfans alrededor del mundo que contribuye en la plataforma y hace de ella la fuente de información que ves a día de hoy. En segundo lugar, tenemos una base de datos de pistas, y referenciamos todos los temas a todos los tracklists en los que han aparecido. Esto es lo que hace que la plataforma sea tan útil para artistas, sellos y profesionales de la industria ya que les proporciona una forma de rastrear todo el apoyo de DJs que han recibido sus lanzamientos. Hemos estado construyendo la web durante más de una década, y desde que el equipo se expandió más allá de Jahn hemos dado todo lo que tenemos para convertirlo en una marca tan grande como podamos. En general, es bastante complicado competir con lo que tenemos como plataforma de tracklisting.

Wololo Sound: Currently, your website has no real competitors in the market. How would you face the fact that another website confronted you at your same level?

Evan: There are some other platforms that exist that have tracklists, however these are essentially just copy/pasted onto their site and are text only. We have a couple of major advantages over the competition. First and foremost, our user community is incredible. We pride ourselves as being the Wikipedia of electronic music because we have a vast network of superfans around the world who contribute to the platform and make it the source of information that you find today. Secondly, we have a track database, and we map all tracks to all tracklists that they’ve been in. This is what makes the platform so useful for artists, labels, and industry professionals as it provides them with a means of tracking all of the DJ support that they receive on their tracks. We’ve been building out the website for over a decade, and since the team expanded beyond Jahn we’ve put everything we have into becoming as large of a brand as we can. Altogether, it makes it pretty hard to compete with what we have as a tracklisting platform.


Wololo Sound: La medida de implementar el boton ‘Save’ y ‘Pre-Save’ de Spotify en las sesiones del portal ha sido una bendición para muchos. ¿Planeáis alguna acción más junto a Spotify o alguna otra plataforma de streaming?

Jacob: Muchas gracias por apreciar esas características. Nos llevó mucho tiempo traerlas y estamos muy contentos de que se estén utilizando. Cada vez se está volviendo más y más importante para los artistas el capitalizar de forma inmediata, así que es bueno el poder ser capaces de proporcionar una forma de apoyo a los DJs que resulte directamente en algo que impacte tangiblemente en su número de reproducciones.

En el futuro, ¡planeamos ampliar esta función con la capacidad de exportar un tracklist a una playlist de Spotify, además de otras mejoras!

Wololo Sound: The measurement of introducing Spotify’s ‘Save’ and ‘Pre-save’ options on the website’s sets has been a blessing for many people. Are you planning any other action along with Spotify or any other streaming platform?

Jacob: Thanks so much for the love on those features. They were a long time coming and we’re so happy to see them being utilized. It’s becoming more and more important for artists to capitalize on early momentum so it’s nice to be able to provide an ability for DJ support to directly result in something that tangibly impacts their streaming numbers.

In the future we plan to expand on this feature with the ability to export a tracklist to a Spotify playlist as well as some other enhancements!

Wololo Sound: El año 2020 ha sido diferente a todo lo previsto. ¿Cómo ha afectado positiva o negativamente la pandemia a 1001 Tracklists? ¿Habéis tenido más o menos visitantes?

Jacob: Creo que como ves en la industria, los eventos en directo y especialmente la temporada de verano y los festivales son irremplazables por su impacto en todos los niveles de música electrónica. Ultra Music Festival y Tomorrowland son dos de los, si no, los dos momentos más grandes para nuestra industria, y en consecuencia, para 1001 Tracklists. Con mucha atención a la nueva música estrenada en primicia durante estos eventos además de las retransmisiones multi-canal de los festivales y la casi completa colección de sets que se suben después, hay intrínsecamente un montón de emoción y ojos encima de estos tracklists en la web. Así que sin ellos, el impacto es sin duda, irremplazable.

Habiendo dicho esto, durante las cuarentenas iniciales alrededor del mundo nosotros todavía manteníamos casi el mismo número de visitantes en la web creo que porque todos estaban atrapados dentro sin nada más que hacer, y además había más contenido que nunca con la expansión de los sets en streaming de ningún lado a estar en todas partes. En la mayor parte, nosotros estamos haciendo lo nuestro y hay muchas pistas saliendo y sets y mixes que llaman la atención, pero no los fans frente a los DJs para disfrutar de los sets. Aunque es un periodo temporal, y lo estamos llevando bien, ¡y estaremos muy preparados (y emocionados) para cuando los eventos en directo regresen!

Wololo Sound: 2020 has been different to anything expected. Has the pandemic affected 1001 positively or negatively? Have you had more or less visitors?

Jacob: I think as you see across the industry, live events and especially summer season and festivals are irreplaceable for their impact across all levels of electronic music. Ultra Music Festival and Tomorrowland are two of, if not, the two biggest moments in our industry, and correspondingly the 1001Tracklists website. With so much attention on the new music premiered during these events as well as the festivals multi-channel live streams and the near complete collection of sets that are uploaded afterwards, there is inherently tons of excitement and eyes on these tracklists on the website. So without them, the impact is of course, irreplaceable.

With that said, during the initial quarantines worldwide we still almost held the same number of website visitors I think because everyone was stuck inside with nothing else to do, and also there was more content than ever with the widespread shift to streaming sets from any and every where. For the most part, we’re doing our thing and there’s plenty of tracks getting released and sets and mixes drawing attention, just not fans in front of the DJs to enjoy the sets. It’s a temporary period though, and we’re keeping on just fine, and we’ll be very ready (and excited) when live events come back!


Wololo Sound: También habéis llevado a cabo varios festivales online desde vuestra plataforma. ¿Cómo fueron estos fines de semana? ¿Habrá más?

Jacob: Sí, esos fines de semana son… ¡salvajes! Los primeros tres festivales virtuales fueron en realidad completamente llevados a cabo por mi y otra persona así que fue algo estresante, ¡pero creo que lo gestionamos todo bien! ¡La comunicación y la organización son la clave! Y es una buena lección de vida aceptar que simplemente no puedes controlarlo todo y que las cosas pasan. ¡Lo único que puedes controlar es cómo respondes tú!

Estamos orgullosos de nuestro sentimiento de comunidad por lo que chatear en Twitch, comprobar las historias de Instagram, mandarse mensajes directos con los artistas, y mucho más fueron algunas de mis partes favoritas. Puede sonar tonto, pero sonrío mucho, y realmente echo de menos tener contacto visual y sonreírle a alguien, ¡así que toda expresión de felicidad que vimos fue bienvenida!

Wololo Sound: You have also carried out many online festivals through your platform. How were those weekends? Will there be more?

Jacob: Yes those weekends are… wild! The first three virtual festivals were actually fully executed only by me and one other person so that was quite stressful, but we think we managed all good! Communication and organization are key! And it’s good life lessons to accept that you just can’t control everything and things happen. All you can control if how you respond!

We pride ourselves on our sense of community so chatting on Twitch, checking out the Instagram Stories, direct messaging with artists, and so much more were some of my favorite parts. This may sound silly, but I’m a big smiler, and I really just miss making eye contact and smiling at someone, so any and all expressions of happiness we saw were so welcome!


Wololo Sound: ¿Consideráis que, al menos durante unos años, la opción de consumir música a base de streaming previo pago (como ha hecho Tomorrowland) puede ser una opción para los festivales?

Jacob: Tristemente no creo que sea una solución viable a largo plazo para los festivales… y desgraciadamente ya habéis visto que tampoco es una solución viable para los clubs ya que muchos han tenido que cerrar permanentemente sus puertas.

Wololo Sound: Do you think that, at least for a couple of years, the fact of consuming music through pre-paid streamings (as Tomorrowland has done) can be an option for festivals?

Jacob: Sadly I don’t think that is a viable long term solution for festivals… and unfortunately you’ve already seen it’s not a viable solution for clubs as well as many have permanently shut their doors.


Wololo Sound: ¿Veremos un festival (real) organizado o patrocinado por 1001 Tracklists cuando todo esto termine de una vez?

Jacob: Tener nuestro propio escenario en un festival siempre ha sido un sueño y estoy super agradecido de que sea una realidad que parece cada vez más posible. Incluso con el COVID, estuve muy agradecido de trabajar con un diverso despliegue de artistas para nuestros festivales virtuales y más recientemente traer a la vida un mainstage de 1001 Tracklists con la celebración del Top 101 Producers en Minecraft. Nos quedan algunos pasos extra que dar, ¡pero las cosas van progresivamente bien y vamos a continuar presionando el acelerador al máximo para hacer todo lo posible!

Wololo Sound: Will we see a (real) festival organized or sponsored by 1001Tracklists when this situation finally comes to an end?

Jacob: Having our own festival stage has always been a dream and I’m super thankful that the reality has seemed more and more possible. Even with COVID, I was so grateful to work with a diverse array of artists for our virtual festivals and most recently make a 1001Tracklists Mainstage come to life with our Top 101 Producers Minecraft celebration. We’ve got some steps to take, but things are progressing really nicely and we’re going to continue pushing full throttle to make as much happen as we can!

Wololo Sound: Cuando gestionas un portal de sesiones de DJs imaginamos que escucharás unas cuantas a lo largo de un día. ¿Cuántas aproximadamente? ¿Podrías darnos un TOP 3 de sesiones que más te han gustado de las que podemos encontrar en 1001?

Jacob: ¡Jajaja, buena pregunta! Supongo que la respuesta no puede ser “demasiados”, pero casi que me da vergüenza decirlo, porque es muchísimo. Más de 10 horas de música al día seguro. Entonces, escoger solo tres sesiones es muy, muy difícil. Tengo algunos antiguos que repito un montón cuando necesito sentirme mejor, pero para hacerlo más reciente, elijo estos tres:

Mi set favorito de todos los Virtual Festivals fue el de Ben Gold. Yendo directo al grano con techno, progressive y terminando con uplifting trance, ¡el set fue oro puro para mí!

Durante mis entrenamientos me encantan los estilos más duros y desde que escuché por primera vez el set de Eptic en Tomorrowland Around The World lo he tenido en repetición.

Después quizá de la reciente celebración del evento del Top 101, elegiría el set de Yotto. Evan lo describió como el mejor mini mix de 15 minutos que ha escuchado en la vida. ¡Y eso es mucho decir!

Wololo Sound: When you manage a DJ sets website, we can imagine that you listen to a few of them during the day. How many approximately? Could you give us the Top 3 sessions you have liked the most of those that we can find in 1001Tracklists?

Jacob: Haha great question! I guess the answer can’t be too many, but I’m almost embarrassed to say, because it’s a lot. 10+ hours of music a day for sure.

Picking just three set is subsequently really, really hard. I do have some throwbacks I repeat a lot when I need a big pick me up, but to keep it more recent, I chose these three:
– My favorite set from all the Virtual Festivals was Ben Gold’s. Just getting after it right away with Techno, Progressive, and finishing with uplifting trance, the set was just pure gold (haha) for me!
– During my workouts I love harder styles and ever since I first heard Eptic’s set during Tomorrowland Around The World it’s been on repeat (need to have Apple Music to listen is all!)
– Then maybe from the recent Top 101 Celebration event, I’d choose Yotto’s set. Evan described it as the best 15 minute mini mix he’s ever heard. And that’s saying a lot!


Wololo Sound: Hace unos días, lanzasteis vuestro popular Top 101 Producers. ¿Podríais explicar, para aquellos que no están familizarizados con él, cómo funciona y por qué sentís que es es la lista más real en la escena?

Jacob: Creamos el concepto del Top 101 Producers en 2016 con el deseo de hacer algo diferente, que fuese 100% construido con los datos de nuestra plataforma, sin capacidad de influenciar los rankings de otra manera. Gracias a nuestra increíble comunidad de usuarios (gente que pasa mucho tiempo añadiendo y editando los tracklists en la web) tenemos más de 260.000 tracklists en la plataforma a día de hoy. Esto nos da una increíble base de datos de temas pinchados en sets y mixes.

El ranking de Top 101 Producers contiene artistas cuyos temas han sido los más apoyados por los DJs alrededor del mundo. Los rankings se componen del total de apoyo íntegro de los DJs a un artista, lo que significa que estos rankings están determinados por la cantidad de veces que se han pinchado sus temas en sesiones en directo, radio shows y mixes. Como resultado, nuestros rankings son un indicador único del rendimiento del artista a lo largo del año, y un indicador que es generado puramente a través de los gustos de otros artistas. Es un ranking que a menudo exhibe los productores en tendencia antes de que empiecen a abrise paso en otros caminos de su carrera, y estamos muy orgullosos de destacar esos merecidos artistas por el éxito de las canciones que están sacando.

Wololo Sound: A few days ago, you released your popular Top 101 producers. Could you explain, for those who are not familiar with it, how does it work and why do you feel it is the most reliable list in the scene?

Jacob: We created the Top 101 Producers concept in 2016 with a desire to do something different, something that is 100% constructed from the data on our platform, with no ability to influence the rankings in any other way. Thanks to our incredible user community – people who spend significant time adding & editing tracklists on the site – we have more than 260,000 tracklists on the platform to date. This gives us an incredible dataset of tracks played in sets and mixes.

The Top 101 Producers ranking features the artists whose tracks were most supported by DJs around the world. The rankings are composed of an artist’s total unique DJ support, meaning that these rankings are determined by the amount that a producer had his or her tracks played by DJs in live sets, radio shows, and mixes. As a result, our rankings provide a unique indicator for an artist’s performance throughout the year, and an indicator that is generated purely through other artists’ tastes. It’s a ranking that often showcases trending producers before they start to breakthrough in other avenues of their career, and we are really proud to highlight these deserving artists for the success of the tracks that they’re releasing.


Wololo Sound: En este Top nos hemos fijado en que faltan algunos artistas de géneros como el drum & bass, dubstep, techno o hardcore. ¿Cuál es el motivo? ¿Creéis que ese tipo de géneros no se preocupan por aparecer en 1001 Tracklists?

Jacob: La lista es un reflejo de la música más pinchada por otros DJs, y muchas veces eso significa que reflejará a los artistas cuya música es más mainstream o más aceptada comúnmente. Con menos eventos en directo este año, creo que hay una apreciable caída en los artistas de big room, así como de los géneros que has mencionado. Son más bien su propia escena, también. Drum & bass, hardstyle/hardcore, tú quizás como mucho escucharías un tema de un artista más comercial y mainstream en un set y normalmente eso es cuando están actuando en eventos en directo porque esos temas tienen mejor efecto en directo que que el simple hecho de escucharlos casualmente en un programa de radio.

Techno: la música ya es muy exclusiva. Los DJs quieren lanzamientos que nadie más tiene, y eso no ayuda mucho a tener un apoyo masivo de los DJs para estar en nuestro ranking. Con sets extendidos y shows en directo, creo que verías a más artistas poniendo algo de techno (sobre todo artistas de trance/progressive), pero con sesiones más breves de festivales virtuales y radio shows, no.

Wololo Sound: In this Top list we have noticed that there are some artists missing from genres like drum and bass, dubstep, techno, or hardcore. What is the reason? Do you think that those kinds of genres do not worry about being in 1001Tracklists?

Jacob: The list is a reflection of the music that is played the most by other DJs, and many times that means it will reflect the artists whose music is more ‘mainstream’ or most commonly accepted. With fewer live events this year, I think there was a noticeable drop in big room artists, as with the genres you mentioned. They are much more their own scenes too. Drum & bass, hardstyle/hardcore, you maybe at most would hear one track from a more commercial mainstream artist in a set and usually that’s when they are playing live shows because those tracks have a better effect live than just casual listening in a radio show.
Techno: the music is already very exclusive, DJs want records no one else has, and that doesn’t lend itself well to having mass DJ support to be in our rankings. With extended sets and live shows, I think you would see more artists playing some techno (especially trance/progressive artists), but with shorter virtual festival sets or radio shows, you won’t.


Wololo Sound: Dentro del Top 5 de la lista vemos artistas de la “vieja escuela” como Tiësto o Armin Van Buuren. ¿Cuál creéis que es la razón detrás de la popularidad de estos artistas a día de hoy?

Jacob: ¡David Guetta, Tiësto y Armin van Buuren están sacando un montón de música y son lo último en sus sonidos y siguen empujando las barreras para otros artistas! David Guetta no sólo ha empezado el movimiento Future Rave con MORTEN, sino que también ha vuelto a sus raíces en el house con Jack Back.

Tiësto tiene el segundo puesto en el ranking general de “Tema del Año” con ‘My Frequency‘, que sonaba en todos los clubs antes de la pandemia. Él también volvió a sus raíces con el proyecto de house melódico VER:WEST, y su single más reciente, ‘The Business‘, es la señal de lo que le viene por delante con su contrato discográfico de Atlantic Records. El lanzamiento estuvo en el primer puesto de todos los temas en las listas de 1001 Tracklists, ¡eso es totalmente increíble!

Armin también empuja las cosas al límite con su sonido. Su tema más alto en los rankings, ‘Mr Navigator‘, fue con Tempo Giusto, uno de los artistas de tech trance más top. Entonces lanzó algunas colaboraciones fantásticas con AVIRA, que son más oscuras y profundas, y colaboró con otros grandes artistas mainstream como Nicky Romero. Para mí, estos tres sin ninguna duda se han ganado su puesto en el Top 5 y verles conseguirlo año tras año es realmente inspirador.

Wololo Sound: Inside the Top 5 of the list we see artists from the “old school” like Tiësto or Armin van Buuren. What do you think is the reason behind the popularity of those artists nowadays?

Jacob: David Guetta, Tiësto, and Armin van Buuren all are releasing a lot of music and are at the cutting edge of their sounds and still pushing the boundaries for other artists! David Guetta has not only started the Future Rave movement with MORTEN, but also has taken things back to his house roots with Jack Back.

Tiësto owns the #2 overall track of the year in “My Frequency” which was in every club before the pandemic. He also went back to his roots with melodic house project VER:WEST, and his most recent single “The Business” is the signal of what’s ahead for him with his Atlantic Records album deal. The track went to #1 overall track on the 1001Tracklists charts – it’s really just incredible! Armin also pushes things to all boundaries with his sound as well – his top track in the rankings “Mr Navigator” was with Tempo Giusto, one of the top tech trance artists. He then had some fantastic AVIRA collaborations which were deeper and darker, and collaborated with some other bigger mainstream artists like Nicky Romero. For me, these three without a doubt earned their place in the Top 5 and to see them doing it year after year is really inspiring!


Wololo Sound: ¿Nos puedes adelantar en exclusiva alguna novedad que veremos en 1001 Tracklist en 2021?

Evan: Ahora mismo estamos trabajando en algunas mejoras de la web que serán bastante apreciables. Lo dejaremos ahí por ahora. Pero llegará antes que después 🙂

Wololo Sound: Could you give us any exclusives of what new we will see in 1001Tracklists in 2021?

Evan: We’re currently working on some enhancements to the website that will be pretty noticeable. We’ll leave it at that for now. But it’s coming sooner rather than later 🙂

Dani Serrano
Cofundador de esta gran familia. Ingeniero de Telecomunicaciones y amante de la música electrónica. Progressive house como forma de vida.