De nuevo os traemos en Wololo Sound una gran entrevista, tocando hablar de nuevo de techno. Nuestro invitado de hoy lleva un 2022 de lo más destacado, con bolos alrededor del mundo y una serie de lanzamientos que han recibido cantidad de críticas positivas. Hablamos del italiano Alarico Zucchi, más conocido por su nombre artístico Alarico.

WOLOLO SOUND: ¡Hola Alarico! Es un placer tenerte con nosotros en nuestra nueva temporada. Antes de comenzar nos gustaría saber qué tal estás. ¿Cómo te encuentras a nivel personal y profesional actualmente?

A: ¡Hola chicos! Antes de nada, muchas gracias por invitarme a vuestra plataforma, tengo muchas ganas de hacer esta entrevista. Estoy bien, ahora mismo muy liado en cuanto a música y todo lo relacionado, tengo un montón de fechas límite y proyectos en marcha así que sí, días ocupados.

WOLOLO SOUND: Hello Alarico! It’s an honor to have you with us in our new season. Before we kick off, we would like to know how are you. How do you feel about yourself both personally and professionally at the moment?

ALARICO: Hi guys! First thing first, thank you so much for inviting me on this plataform, I’m excited to take part of this interview. I am doing great, currently very busy regarding music and everything linked to it, got loads of deadlines and ongoing projects going on so yeah, busy days.


WS: Actualmente eres una de las piezas claves del movimiento techno groovey y loopy pero, ¿cómo fueron tus comienzos? ¿Cómo te enamoraste de la música electrónica?

A: Crecí escuchando todo tipo de música y mi primer encuentro que recuerdo con la música electrónica fue una mezcla entre dubstep y house. Recuerdo que todos mis colegas estaban escuchando hip hop (yo tenía 12-13 años por entonces), lo cual a mi también me gustaba pero aún así me impresionaban más cuando me topaba con solos de sinte alocados y sonidos no orgánicos. En ese momento también llevaba tocando la guitarra eléctrica unos 2-3 años pero mi atención se dispersó en el momento en el que me compré una pequeña controladora y empecé a pinchar con ella.

WS: Right now, you are one of the key players in the groovy and loopy Techno movement. But bringing it back, how were your beginnings? How did you fall in love with Electronic Music?

A: I grew up listening to all sorts of music and my first encounter with electronic music that I remember was a mixture of Dubstep and House. I remember most of my peers were listening to hip hop (I was 12-13 back then) which I loved as well but I was somehow more impressed by crazy synth lines and non-organic sounds. At that time I was also playing the electric guitar for roughly 2-3 years but my attention drifted away as soon as I bought a very small console to start DJing with.


WS: Vienes de Milán, Italia. ¿Llegaste a estar dentro de una escena local o te fuiste desarrollando de otra manera?

A: Empecé a pinchar en clubes locales cuando tenía 16 años, pero nunca sentí que fuera parte de algo. La vida del clubbing italiano puede ser bastante brutal y perturbadora para aquellos que comienzan a pinchar allí. Hay muy pocos lugares que realmente se preocupen por los DJ residentes y quieran impulsar su camino hacia adelante. La mayoría de los clubes y promotores en la escena solo están motivados por el dinero y proponen tarifas ridículamente baratas. Por lo tanto, elijo no ser parte directa de ella (al menos en las primeras etapas de mi camino) y enfoco mi camino en ganar algún reconocimiento internacional. Entonces decidí, al igual que otros amigos cercanos míos, volver a la escena de Milán y comenzar una fiesta llamada ‘CREA’. Nos acoge Tempio del Futuro Perduto y estamos contratando solo actuaciones que realmente amamos, enfocando nuestra atención en tratar de educar a la multitud y no en vender tantas entradas como sea posible.

WS: You’re from Milano, Italy. Do you consider that you’ve been inside a “local scene” at some point? Or did you grow in another way?

A: I started playing in local clubs when I was 16 but I never felt that I was part of something. The Italian club life can be quite brutal and disruptive for those who start to DJ there. There are very few places that really care about resident DJs and want to push their path forward. Most of the clubs and promoters in the scene there are just driven by money and proposing ridiculously cheap fees. Therefore I choose not to be directly part of it (at least in the first stages of my path) and focus my way in gaining some international recognition. I then decided as well as other close friends of mine to go back to the scene in Milano and start a party called ‘CREA’. We’re hosted by Tempio del Futuro Perduto and we’re booking only acts that we truly love, focusing our attention on trying to educate the crowd and not on selling as many tickets as possible.


WS: Cómo bien cuentas en tu masterclass en SEEDJ, el plugin Granulator II te cambió la forma de visión de tu música e incluso cambiaste de alias. ¿A qué estilo te enfocabas anteriormente? ¿Cómo te diste cuenta del sonido que realmente querías hacer?

A: Antes de producir lo que estoy haciendo ahora, principalmente producía techno industrial de ritmo rápido, no el tipo de techno industrial/rave que puedes escuchar hoy en día, sino algo más al uso, aunque rápido y distorsionado. El problema que tenía en ese momento era el hecho de que estaba produciendo un cierto estilo de techno mientras que, por otro lado, estaba tocando el mismo techno que toco ahora, lleno de swing y groove. Por lo tanto, me di cuenta de que no tenía sentido buscar un sonido que se estaba volviendo muy popular pero que no era lo que pinchaba y disfrutaba a diario, así que simplemente comencé a intentar producir ese sonido techno específico y descubrir el Granulator II lo cambió todo para mí.

WS: As you mention in your SEEDJ masterclass, the Granulator II plugin changed your vision towards music and you even changed your alias. What was your style before that change? How did you discover the sound that you really wanted to pursue?

A: Before producing what I am doing now, I was mainly producing fast-paced industrial-inspired techno, not the kind of industrial/rave techno that you can hear nowadays but some more proper, still fast and distorted though. The problem I was having at that time was the fact that I was producing a certain style of techno while on the other hand, I was playing the same techno I play nowadays full of swing and groove. Therefore I just realized It didn’t make sense to pursue a sound that was getting really popular but wasn’t what I was playing and enjoying on a daily basis so I simply started to try producing that specific proper techno sound and discovering the Granulator II changed everything for me.


WS: Este año para ti está siendo más que notorio: EP en Hayes, lanzamientos en Token o Mindtrip y ahora un completo EP de 8 temas en Mutual Rytm. ¿Cómo te sientes actualmente con tu carrera? ¿Qué podemos esperar de ti en lo que queda de año?

A: No podría estar más feliz con los lanzamientos de este año. Lancé tanta música y estoy feliz de trabajar con jefes de sellos tan genuinos y humildes que me están dando un lienzo para expresarme libremente todo el tiempo. Debo decir que esto no sería posible sin el apoyo de las personas que compran vinilos semanalmente y apoyan a cientos de personas como yo. El lanzamiento de Mutual Rytm se agotó en un par de días y el vinilo triple de 12 pistas en Emerald también se agotó en un par de semanas. Todavía estoy abrumado por la cantidad de amor que la gente mostró por los lanzamientos, me hace muy feliz cuando pienso en ello. Para el resto del año, tengo un último lanzamiento por venir, es un EP de dos pistas en un sello muy especial del Reino Unido, pero no me gusta hacer spoilers, por lo que habrá más noticias en las próximas semanas.

WS: This year is being more than fruitful to you: EP in Hayes, releases in Token or Mindtrip, and lastly a full 8-track EP in Mutual Rytm. How do you feel about your latest releases? What can we expect from you for the rest of the year?

A: I couldn’t be happier with the releases of this year. I released so much music and I am happy to work with such genuine and humble label owners who are giving me a sheet to express myself freely all the time. I have to say this wouldn’t be possible without the support of people who are weekly buying vinyl and supporting hundreds of guys like me. The Mutual Rytm release was sold out in a couple of days and the 12 tracks triple vinyl on Emerald was sold out in a couple of weeks too. I am still overwhelmed by the number of love people showed for the releases, it makes me really happy when I think about it. For the rest of the year, I have one last release coming up, it’s a two-track EP on a very special UK-based label but I don’t like to make spoilers so further news are coming in the following weeks.


WS: Hoy en día es mucho más fácil introducirse a la producción musical que hace 10-20 años, pudiendo disfrutar incluso de masterclasses online de artistas populares. ¿Consideras que estamos ante una escena algo saturada?

A: Realmente creo que esto ya ha llevado a una gran saturación en la escena. Encuentro muchos productores nuevos tratando de perseguir el sonido de otros sin esforzarse ni investigar para crear algo único que perdure en el tiempo. Hay tanta música olvidable hoy en día que no sé ni por dónde empezar. Tengo esta sensación general de personas que se apresuran a lanzar música constantemente para estar allí y hacer que el algoritmo de Instagram funcione sin parar en lugar de centrarse en lanzar menos música pero de calidad. Desearía que hubiera más música original, especialmente en esta escena techno ‘groovy’, no encuentro muchos artistas que me inspiren fuera del círculo de mis amigos cercanos.

WS: Nowadays, it’s way easier to get introduced to musical production compared to 10-20 years ago, even having online access to popular artists’ masterclasses. Do you feel that this can lead to a saturation point inside the scene?

A: I truly believe this has already led to a big saturation in the scene. I find lots of new producers trying to chase the sound of others without putting effort and research into creating something unique that stands through time. There is so much forgettable music nowadays that I don’t even know where to start. I get this general vibe of people rushing to release music constantly to be up there and making the Instagram algorithm run nonstop instead of focusing on releasing less music but a quality one. I wish there was more original music out there, especially in this ‘groovy’ techno scene, I don’t find many artists who are inspiring me outside my close friends’ circle.


WS: Cómo bien hemos comentado antes, eres uno de los artistas más populares dentro de la nueva escena groove que nos recuerda al techno clásico, una escena que cada vez atrae a más y en la que más artistas se están incluyendo. ¿A qué crees que se debe el crecimiento de este sonido? ¿Estamos ante una moda pasajera como ha podido ser el hard trance?

A: En mi opinión, la popularidad y el renacimiento del techno de los 90 vienen dados por los sonidos más rápidos y duros de la escena rave y techno industrial que estaba realmente en auge antes de la pandemia. El Covid jugó un papel importante en hacer que las personas se asentaran, reconsideraran y redescubrieran lo que sabían sobre el techno. Como resultado, cada vez más artistas volvían a abrazar ese sonido minimalista y despojado que la gente identifica como techno ‘groovy’. Durante la pandemia tuve la sensación de que la gente estaba empezando a hartarse de la música súper rápida y dura, por lo que este sonido creció cada vez más. Dicho esto, la popularidad de cualquier tipo atrae también a las personas equivocadas y, como resultado, este tipo de techno se está llenando de tiburones que llegan tarde a la fiesta y están tratando de subirse al tren del hype. Puedes verlo hoy en día con ciertos grandes grandes cabezas de cartel mainstream que están tratando de lanzar música de artistas underground solo porque su sonido es popular ahora.

WS: As we previously mentioned, you’re one of the most popular artists inside this new groove scene that brings back memories from classic Techno. A scene that, more and more, is attracting more people, both crowds and artists. What’s the reason behind the growth of this sound from your point of view? Do you feel this can be a temporary trend as it happened with Hard Trance?

A: In my eyes, the popularity and renaissance of 90s techno are given by the faster and harder sounds of the rave and industrial techno scene that was really booming before the pandemic. Covid played a big role in making people settle and rethink and rediscover what they knew about techno. As a result, more and more artists were embracing again that minimal and stripped-back sound that people identify as ‘groovy’ techno. I had a feeling during the pandemic that people were starting to be fed up with super fast and harsh music therefore this sound grew more and more. Said this, the popularity of any kind attracts also the wrong people and as a result, this kind of techno is becoming full of sharks who are late to the party and are trying to jump on the hype train. You can see it nowadays with certain big big mainstream headliners who are trying to release music of underground artists just because their sound is popular now.


WS: Este año te hemos visto un par de veces, en dos conceptos muy populares de la escena techno de nuestro país: Vortex en Industrial Copera y Laster en The Bassement Club. ¿Qué tal fue la experiencia? ¿Qué opinas del público español?

A: España es uno de mis países favoritos para pinchar. La energía del público es inigualable, solo he tenido fiestas inolvidables en España. La gente realmente se preocupa por hacerte sentir como en casa y mostrar todo su aprecio por tu música. Cada vez que tengo la oportunidad de tocar allí, literalmente puedo pinchar durante horas, ya que la multitud siempre responde y es enérgica, me encanta. Cuando toqué en Laster, por ejemplo, las dos horas se pasaron volando y realmente sentí que estuve tocando solo un par de minutos, fue increíble. Lo mismo con Industrial Copera y todas las demás fiestas. Un buen ejemplo de lo agradecido que está el público español es cuando toqué en Laster y puse a un chico en la lista de invitados. Como agradecimiento, me regaló una botella de aceite de oliva español caro. Fue muy especial ya que muestra cómo la gente en España siente pasión por su país y quiere mostrar la mayor hospitalidad posible al artista que actúa. En general, estoy muy feliz de actuar en España e intento hacerlo tantas veces como puedo. A principios de este año me uní a B4 Bookings y no podría estar más feliz con el trabajo que están haciendo para mí en España.

WS: This year we’ve been able to catch you live in a couple of dates, in two popular places inside Spain’s Techno circuit: Vortex (Industrial Copera) and Laster (The Bassement Club). How was the experience? What do you think about the Spanish crowd?

A: Spain is one of my favorite countries to play. The energy of the crowd is unmatched, I had only unforgettable parties in Spain. People really care about making you feel at home and showing all their appreciation for your music. Every time I get the chance to play there I can literally play for hours as the crowd is always so responsive and energetic, I just love it. When I played at Laster, for example, the two hours went flying and it really felt like I was playing for just a couple of minutes, it was amazing, same for Industrial Copera and all the other parties. A good example of how appreciative the Spanish crowd is is when I play at Laster and I’ve put a guy on the guestlist, as a thank back he gifted me a bottle of expensive Spanish olive oil, it was quite special as it shows how people in Spain are passionate about their country and wanna show the biggest hospitality possible to the artist performing. Overall I am super happy to play in Spain and I try to do it as many times as I can. Earlier this year I joined B4 Bookings and I couldn’t be happier with the work they are doing for me in Spain.


WS: Recientemente te has embarcado en un nuevo proyecto de la mano de Chlär, formando juntos Funk Assault. ¿Qué podemos esperar de este nuevo dúo? ¿Cómo lo compaginarás con tu carrera en solitario?

A: Estoy muy feliz de tener este proyecto en marcha con Chlär, es una persona y un artista muy inspirador para mí. Estamos trabajando en varios lanzamientos en este momento, preparándonos para comenzar correctamente el próximo año. Lo que podéis esperar de nosotros el año que viene son definitivamente más conciertos juntos que los que hicimos este año, así como lanzamientos, podcasts, etc. En estos días también estamos planeando y finalizando nuestro debut en España, y tenemos muchas ganas de que llegue. La idea principal es, por supuesto, continuar nuestro camino como solistas y solo beneficiarnos de esta alianza tecnológica que hemos establecido para aprender el uno del otro y crecer juntos.

WS: Recently you’ve joined Chlär to embrace a new project together called Funk Assault. What can we expect from the duo? How will you manage it together with your solo career?

A: I am so happy to have this project going on with Chlär, he is such an inspiring artist and person for me. We are working on multiple releases at the moment, getting ready to kick things off properly next year. What you can expect next year from us is definitely more gigs together than what we did this year as well as releases, podcasts, etc. These days we are also planning and finalizing our Spanish debut and we’re very much looking forward to it. The main idea is of course to continue our paths as solo artists and only benefit from this techno alliance that we’ve established to learn from each other and grow together.


WS: Y para terminar, vamos con una ronda de preguntas cortas:

¿Un closing track que nunca falla?: Blawan – Stell

¿Último vinilo que hayas comprado?: DJ Slip – Every time it takes a while

¿Un artista con el que compartir una sesión en el estudio?: Chlär <3

¿Club y festival en el que sueñas con actuar?: Hall Tallinn y Monegros

Algo que no te cansas de comer: Pizza, por supuesto

Tu película favorita: La Haine

WS: Last but not least, let’s end it with a round of short questions:

A closing track that never disappoints?: Blawan – Stell

Last vinyl you’ve purchased?: DJ Slip – Every time it takes a while

An artist to share a studio session with: Chlär <3

Club or festival you dream of performing: Hall Tallinn and Monegros

Something you don’t get tired of eating: Pizza of course

Favorite movie: La Haine

Alejandro Ruiz
Viviendo a ritmo de groove, jungle, techno, house, breakbeat, trance, ambiental y mucho más. Quiero saber si hay after después de la muerte